سال گذشته برای مدتی روابط عمومی اداره پلیس فتا ایمیل‌هایی برای خبرنگاران از جمله من می‌فرستاد و در آنها روش‌های جدید کلاهبرداری را که در فضای مجازی شایع شده بود شرح می‌داد تا ما با انتشار آنها مردم را آگاه کنیم که دچار اتفاقات مشابه نشوند و فریب نخورند. از آنجا که کار من تهیه گزارش است و نه خبر، نمی‌توانستم از این ایمیل‌ها استفاده کنم اما به‌تدریج و با گردآوری تعدادی از ماجراها اکنون می‌توانم آنها را در قالب یک گزارش بیاورم تا شاید برای خوانندگان روزنامه مفید واقع شود.

روش‌های گوناگون کلاهبرداری در فضای مجازی

سلامت نیوز:سال گذشته برای مدتی روابط عمومی اداره پلیس فتا ایمیل‌هایی برای خبرنگاران از جمله من می‌فرستاد و در آنها روش‌های جدید کلاهبرداری را که در فضای مجازی شایع شده بود شرح می‌داد تا ما با انتشار آنها مردم را آگاه کنیم که دچار اتفاقات مشابه نشوند و فریب نخورند. از آنجا که کار من تهیه گزارش است و نه خبر، نمی‌توانستم از این ایمیل‌ها استفاده کنم اما به‌تدریج و با گردآوری تعدادی از ماجراها اکنون می‌توانم آنها را در قالب یک گزارش بیاورم تا شاید برای خوانندگان روزنامه مفید واقع شود.



رواج کلاهبرداری‌های پیامکی

در یکی از خبرها، سرپرست سابق اداره پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتای ناجا هشدار می‌دهد: مراقب كلاهبرداران پیامكی باشید كه با ارسال و طراحی پیامک‌هایی با اهداف خاص به‌دنبال سرقت اطلاعات شخصی و مهم بانکی کاربران و برداشت‌های غیرمجاز از حساب‌های بانکی آنها هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  پایگاه اطلاع‌رسانی پلیس فتا، سرگرد حمید کیانی در تشریح این خبر می‌گوید: ارسال پیامک‌های اغواکننده مبنی بر برنده شدن در مسابقات و قرعه‌کشی‌ها یکی از شگردهای سودجویان فضای مجازی است.

وی با اشاره به این‌كه با راه‌اندازی خطوط تلفن همراه، مشکلاتی نظیر کلاهبرداری‌های پیامکی در حال رشد و گسترش است، می‌افزاید: در سال‌های اخیر با به‌وجود آمدن امکان ارسال پیامک‌ها بر روی خطوط تلفن همراه با پدیده‌ای به نام کلاهبرداری از راه دور مواجه شده‌ایم. این کلاهبرداران حرفه‌ای با ارسال پیامکی مبنی بر برنده شدن افراد در مسابقه یا قرعه‌کشی، از آنها تقاضای اطلاعات شخصی کرده و با استفاده از این اطلاعات اقدام به کلاهبرداری از شهروندان می‌کنند.

سرگرد حمید کیانی تأکید می‌کند: یکی از مسائلی که زمینه را برای سوءاستفاده مجرمان سایبری فراهم آورده، قابلیت ارسال پیامک‌های انبوه است که به سادگی در دسترس عموم قرار دارد. اگر چه آمار مزاحمت‌های تلفنی در سال‌های اخیر کاهش پیدا کرده ولی مشکلاتی از قبیل ارسال پیامک‌های مجرمانه در حال رشد است. پیامک‌هایی با اهداف خاص طراحی می‌شوند و کلاهبرداران به‌دنبال سرقت اطلاعات شخصی و مهم بانکی کاربران، از حساب‌های بانکی آنها برداشت می‌کنند.



به پیامک‌های انبوه اعتماد نکنید!

سرگرد حمید کیانی با بیان این‌که پیامک‌های انبوه اغلب برای برقراری ارتباط بین گروه‌های بزرگ برای کاهش هزینه‌ها و هدررفت زمان به‌کار می‌روند، می‌گوید: متأسفانه این تکنولوژی مفید تبدیل به راهی برای سوءاستفاده مجرمان سایبری شده است و آنها با استفاده از مطالب و عناوین جذاب و اغواگرایانه، مخاطبان تلفن همراه را به عنوان برنده در جشنواره‌های خاص معرفی کرده و قصد گرفتن اطلاعات بانکی آنها را دارند.

سرپرست سابق اداره پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتای ناجا می‌افزاید: کلاهبرداران برای واریز کردن وجه مورد نظر، اطلاعاتی مثل شماره حساب یا شماره کارت، رمز دوم و تاریخ انقضای کارت را از قربانیان دریافت می‌کنند. کاربران عزیز باید دقت داشته باشند رمز دوم و cvv2 و تاریخ انقضای کارت جهت برداشت از حساب بانکی استفاده می‌شوند، نه واریز وجه.

کارشناس پلیس فتا در خصوص علت وقوع این گونه کلاهبرداری‌ها به حسن اعتماد بیش از حد هموطنان عزیز اشاره می‌کند و یادآور می‌شود: متأسفانه برخی از هموطنان بدون توجه به این‌که آیا اصلاً در قرعه‌کشی مذکور یا در فلان جشنواره شرکت داشته‌اند یا نه، با دیدن خبر برنده‌شدن تصمیم به ارسال اطلاعات خواسته‌شده می‌گیرند و در واقع در دام کلاهبرداران گرفتار می‌شوند. یکی از علل اصلی افزایش چنین کلاهبرداری‌هایی را می‌توان کم‌دقتی و اعتماد زیاد هموطنان دانست.

سرگرد کیانی با معرفی سایت پلیس فتا به عنوان درگاه اصلی ارتباطات مردمی خاطرنشان می‌کند: نباید اطلاع رسانی‌های عمومی در خصوص جرائم و شگردهای نوظهور در فضای مجازی و همچنین راه‌های مقابله با این جرائم را فراموش کرد. پلیس فتا در این راستا به‌صورت مرتب در حال رصد و شناسایی جرائم جدید است و اطلاع‌رسانی‌های خود را به‌صورت مستمر از طریق خبرگزاری‌ها و سایت پلیس فتا به نشانی cyberpolice.ir انجام می‌دهد.



پیامک‌های وسوسه‌کننده

سرپرست سابق اداره پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتای ناجا در توضیح شگردهای کلاهبرداری پیامکی می‌گوید: در برخی از روش‌ها افراد کلاهبردار خود را به عنوان چوپانی که گنج بزرگی پیدا کرده و برای فروش آن احتیاج به شریک دارد، معرفی و قربانیان خود را اغفال می‌کنند. در شگردی دیگر فرد را به عنوان برنده معرفی و برای ارسال جایزه درخواست حق‌الزحمه می‌کنند. این در حالی است که بعد از پرداخت وجه موردنظر هیچ گاه جایزه‌ای برای قربانی ارسال نخواهد شد. در شگردی دیگر کلاهبرداران پیامک‌هایی مبنی بر فروش زمین با قیمتی پایین‌تر از قیمت واقعی برای قربانیان ارسال و به آنها پیشنهاد می‌کنند ابتدا نیمی از قیمت ملک را پرداخت کرده و مابقی را به صورت اقساط بپردازند.

سرگرد حمید کیانی می‌افزاید: برای مقابله با کلاهبرداری‌های پیامکی باید نظارت بیشتری بر روی ثبت هویت کامل و نشانی مصرف‌کنندگان تلفن همراه انجام شود. سامانه‌های ارائه‌دهنده خدمات ارسال پیامک انبوه نیز باید این قابلیت را فقط به افراد و شرکت‌هایی که دارای هویت معتبر و مشخص باشند ارائه دهند. همچنین ارگان‌ها و سازمان‌های مربوطه باید با همکاری با اپراتور‌ها به صیانت از حقوق و امنیت شهروندان و تسهیل در رسیدگی به شکایات واصله از مشترکان اپراتور‌ها اقدام کنند.

این مقام آگاه با اشاره به درج اسامی برندگان قرعه‌کشی‌ها در روزنامه‌های کثیرالانتشار، سایت‌های اینترنتی معتبر یا رسانه ملی به کاربران تلفن‌های همراه توصیه می‌کند: شهروندان عزیز نباید به درخواست‌هایی که از طریق تماس‌های تلفنی، پیام کوتاه و ایمیل، خواهان دریافت اطلاعات حساب‌های بانکی آنها هستند اعتماد کنند.

ماجرای چوپانی که گنج پیدا کرد!

ماجرای چوپانی که گنج پیدا کرد را که می‌شنوم به‌یاد تجربه خودمان از این موضوع می‌افتم. اغلب کسانی که تلفن همراه دارند این پیامک‌ها را تجربه کرده‌اند، اما من و دوستم با ارسال‌کننده پیامک تماس گرفتیم. مردی پاسخ داد که ادعا می‌کرد در یکی از مناطق استان لرستان گنجینه بی‌نظیری از سکه‌های طلا پیدا کرده و چون سواد ندارد و کسی را هم نمی‌شناسد که از او کمک بگیرد، به خدا توکل کرده و به شماره ما به‌طور اتفاقی پیام داده است تا شاید ما بتوانیم در آب‌کردن و فروش سکه‌ها کمکش کنیم. دوستم پاسخ داد که این اتفاق بارها و برای خیلی از آشنایان ما افتاده است و آنها اگر قدری هوش داشتند تا الان باید این روش کلاهبرداری لورفته و قدیمی را عوض می‌کردند! بعد هم ادعا کرد که ما می‌دانیم شما سر چند نفر را به این شیوه کلاه گذاشته‌اید و از آنجا که شوهر من افسر پلیس است، به‌زودی از طریق ردیابی تلفن همراهتان دستگیر خواهید شد. این جمله‌ها همان و قطع کردن تماس و دیگر پاسخ آن را ندادن همان!



استفاده از بدافزارهای جاسوسی

در یکی از خبرها فرمانده سابق انتظامی شهرستان پاکدشت شرق تهران از شناسایی فردی که با نصب بد افزار روی سیستم یکی از شهروندان، اقدام به برداشت مبلغ شش‌ میلیون ریال از حساب وی کرده‌ بود خبر می‌دهد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی پلیس فتا، سرهنگ فرهاد قدسی در تشریح جزئیات این خبر می‌گوید: در پی مراجعه فردی مبنی بر برداشت غیر مجاز از حساب وی بررسی موضوع در دستور کار ماموران پلیس فتا قرار گرفت و مشخص شد مبلغ شش میلیون ریال از حساب این فرد برداشت و صرف خرید اقلام به صورت اینترنتی شده است. از آنجا که متهم به سامانه پیامکی وی نیز نفوذ کرده بود، احتمال نصب بد افزارهای جاسوسی بر روی سیستم این فرد قوت گرفت.

بنابراین سیستم شاکی به آزمایشگاه ادله دیجیتال پلیس فتای شرق استان تهران ارسال و تعداد 424 عدد بد افزار روی سیستم او کشف شد.

این مقام انتظامی می‌افزاید: در ادامه تحقیقات فنی و تخصصی انجام شده مشخص شد متهم از طریق یک خط تلفن ثابت به شبکه اینترنت متصل شده و اقدام به برداشت اینترنتی از حساب شاکی با استفاده از بدافزار «کی لاگر» کرده است.

در نتیجه پرونده تشکیل شده جهت ادامه رسیدگی و دستگیری متهم به استان قم ارسال شد.

سرهنگ قدسی خاطر نشان می‌کند: هکرهای حرفه‌ای با ارسال یک ایمیل فریبنده با موضوع فیلترشکن اقدام به کلاهبرداری می‌کنند. هنگامی‌که فایل فیلترشکن بارگذاری (دانلود) و اجرا شود، بدافزاری که کی‌لاگر نامیده می‌شود به صورت مخفیانه برروی سیستم شما نصب شده و اطلاعاتتان را به سرقت می‌برد، بدین صورت که تمام موارد تایپ‌شده توسط صفحه کلید در فواصل زمانی مشخص برای فرد هکر ارسال می‌شود.

وی در خاتمه با اشاره به سوء‌استفاده روزافزون سودجویان از ناآگاهی کاربران اینترنتی و افزایش بیش از پیش بدافزارهای جاسوسی در فضای مجازی به کاربران و شهروندان توصیه می‌کند جهت افزایش ضریب امنیتی خود از ورود به لینک‌های ناشناس و دانلود نرم‌افزارهای نامعتبر و فایل‌های نوشتاری یا تصویری که از طریق برخی افراد سودجو برای آنها ارسال می‌شود اجتناب کرده و ابزاری را که از آن جهت اتصال به اینترنت استفاده می‌کنند به آنتی‌ویروس مجهز و با آپدیت کردن آن در موعد مقرر، از مورد سوء‌استفاده قرار گرفتن احتمالی جلوگیری کنند.

سارق اینترنتی

در یکی دیگر از خبرها رئیس سابق پلیس فتای غرب استان تهران از دستگیری سارق اینترنتی 26 میلیون ریالی توسط پلیس فتای شهرستان رباط‌کریم خبر می‌دهد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی پلیس فتا، سرهنگ اصغر باقریان در تشریح این خبر می‌گوید: در پی وصول پرونده‌ای از کلانتری 11 مرکزی شهرستان رباط‌کریم مبنی بر برداشت غیرمجاز اینترنتی به مبلغ 26 میلیون ریال، کارشناسان پلیس فتای شهرستان رباط‌کریم وارد عمل شدند. این درحالی بود که شاکی ادعا داشت تنها همسر سابقش از رمز دوم حساب او آگاه بوده است.

این مقام انتظامی می‌افزاید: کارشناسان پلیس هویت سارق را شناسایی و طی عملیاتی در رباط کریم دستگیرش کردند. متهم در اظهارات اولیه خود مدعی شد اطلاعات و رمز دوم حساب بانکی را فردی ناشناس به وی داده و از او خواسته در ازای برداشت اینترنتی از حساب بانکی شاکی، مبلغ معادل آن را به صورت نقد در اختیار وی قرار دهد و از این طریق فریب فرد ناشناس را خورده و اقدام به همکاری با وی کرده است.

کارشناسان پلیس ردپای دروغ را در اظهارات متهم شناسایی کردند. با تحقیقات بیشتر و ارائه اسناد موجود، متهم لب به اعتراف گشوده و اظهار داشت از طریق رابطه‌ای که با همسر سابق شاکی داشته، رمز دوم کارت عابر بانک شاکی را به دست آورده و اقدام به خالی کردن حساب وی کرده است.

سرهنگ باقریان با بیان این ماجرا درباره عواقب افشای رمز دوم کارت‌های عابر بانک به شهروندان هشدار می‌دهد.



سرقت اینترنتی به بهانه دریافت طلب!

در ماجرایی دیگر، عامل سرقت از حساب یكی از شهروندان كه اقدام به سرقت مبلغ 15 میلیون ریال از حساب وی کرده بود، توسط پلیس فتای استان اصفهان شناسایی و دستگیر می‌شود.

رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات فرماندهی انتظامی استان اصفهان درباره این پرونده می‌گوید: در پی شكایت شهروند مال‌باخته، كارشناسان پلیس اقدامات تخصصی خود را به منظور شناسایی و دستگیری عامل این سرقت اینترنتی آغاز كردند. در نهایت متهم در فضای سایبر شناسایی و در مخفیگاه خود دستگیر شد.

او پس از رویارویی با شواهد و مستندات علمی صراحتا به جرم خود اعتراف كرد و با ندامت در این رابطه گفت از شاكی پول طلب داشتم و شاكی از روی اعتماد، كارت عابر بانك خود را همراه با رمز اول به من داد تا از آن پول برداشت كنم ولی در ادامه من برای کارت او رمز دوم فعال كردم و با یادداشت اطلاعات كارت در زمان مناسب اقدام به برداشت از حسابش كردم.

سرهنگ سید مصطفی مرتضوی در پایان با بیان این‌که متهم نهایتا پس از تشكیل پرونده به منظور سیر مراحل قانونی به مراجع قضایی معرفی شد، به شهروندان توصیه می‌کند رمز كارت خود را به صورت دوره‌ای تغییر دهند و سعی كنند از شماره‌هایی كه قابل حدس‌زدن هستند، نظیر سال تولد، شماره شناسنامه یا اول یا آخر شماره تماس یا شماره ملی به عنوان رمز استفاده نكنند.

او می‌افزاید: اگر مجبورید كارت عابر بانك خود را به فرد دیگری بسپارید، پس از اتمام كار رمز خود را عوض کنید. به هنگام عملیات بانكی با دستگاه‌های خود پرداز (ATM) مراقب باشید. افرادی به بهانه‌های مختلف دنبال شماره حساب، شماره كارت و رمزهای اول و دوم شما هستند تا از آن سوء‌استفاده كنند.

موجودی حساب خود را با نگه‌داشتن رسیدهای بانكی (تراكنش‌ها) به طور مرتب كنترل و حسابرسی كنید و هرگونه مغایرت را به بانك اطلاع دهید. از یك رمز برای حساب‌های مختلف بانكی استفاده نكنید.



انتقام جویی و انتشار تصاویر خصوصی در فضای مجازی

در ماجرایی دیگر، رئیس سابق پلیس فتای آذربایجان غربی از دستگیری عامل هتک حیثیت افراد در فضای مجازی خبر می‌دهد و می‌گوید: زن جوانی در مراجعه به پلیس عنوان کرد که فرد ناشناسی در شبكه اجتماعی فیس بوك صفحه‌ای با نام وی ایجاد كرده و در آن تعدادی از تصاویر شخصی و خصوصی وی را به نمایش گذاشته كه موجب هتك حیثیت او شده است.

سرهنگ کوره بلاغی می‌افزاید: با بررسی‌های انجام شده و تحقیقات تخصصی در محیط اینترنت و جمع‌آوری اسناد و مدارك موجود، سرانجام منزل و مخفیگاه عامل انتشار عکس‌ها شناسایی و متهم در یك عملیات غافلگیرانه با هماهنگی مقام قضایی در منزلش دستگیر شد.

او در تحقیقات صورت‌گرفته به بزه انتسابی اقرار کرد و انگیزه خود را هتك‌حیثیت و انتقام‌جویی به علت اختلافات قبلی با شاكیه عنوان داشت.

وی به تمامی افرادی كه به هر نحو اقدام به هتك حیثیت در محیط مجازی می‌كنند هشدار می‌دهد و اعلام می‌کند بر اساس قانون جرائم رایانه‌ای هر كس به‌وسیله سامانه‌های رایانه‌ای و فضای مجازی موجبات هتك حیثیت شهروندان را فراهم نماید، افزون بر اعاده حیثیت به حبس و جزای نقدی محكوم می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha